26 август 2008

Ким

Киплинг = "Книга за джунглата". Нищо друго не бях чела от този автор. Братото обаче ме зариби като ми подари "Ким". Признавам си, започнах я с известна доза подозрение. Езикът - супер труден, темата - индийска, размерът - мижавичък. След 10-тата страница обаче ме грабна и я прочетох почти на един дъх!
Историята е леко детска - малко момче, син на ирландски войник, остава сирак и израства по улиците на голям и шарен индийски град - Лахор, днес в Пакистан. Проси, краде, смята себе си за местен и се гордее с познанията си за живота и нравите на всички касти, които могат да се сращнат в неговия град. Докато не среща представител на непозната каста, тибетски лама, който го омайва и несъзнателно въвлича в огромно приключение. Приключение с крадци, убийци, шпионаж, интриги и търсене на Истината.

Чудна книжка - малка, но голяма ;-) За мен най-впечатляваща беше любовта, с която Киплинг описва всичко индийско! Очароват го хората, природата и природата на хората, толкова различна от европейската. Такова представяне на всички лошо, което сме свикнали да асоциираме с Ориента, размотаването, убедеността, че само твоята истина е важна и значима, желанието да натрупаш пари на всяка цена, отричането на ред и правила, не бях очаквала!
За Киплинг, Индия и Ориента, това е цвят, аромати и топлина във взаимоотношенията.
Никога не съм обичала Индия. По-скоро, никога не съм си падала по човешката (не-животинска) част на този суб-континент. Киплинг обаче ме очарова и изтри представите ми за мизерия, хаос и мърсотия. Почти ме спечели за каузата - екскурзия от Делхи до Гоа ;-)

9 коментара:

Анонимен каза...

Любопитно:-) Любопитно:-)

Облаче,
Дали книгата е превеждана на български?

Горан

Магарето каза...

Бърза справка при чичко Гуууугъл показа, че да, издавана е ;-)

Анонимен каза...

аз ще те чакам в Гоа, както вече споменах ;-)

Магарето каза...

Я вземи прочети Ким, пък после ще си говорим пак за маршрута!
Мисля, че хаоса и шантавия живот в Ориента, описан от Киплинг, доста ще ти пасне и ще искаш да го пробваш;-)

Стоян Христов каза...

Ето пак! Нещо почва неприятно да ме човърка, когато след години туткане, видя че някой ме е преварил.:)

За "Ким" на български се изтрепах да ровя в нета, ама не би. В панагюрската библиотека пък едно момиче ме попита как се пише Ръдиърд Киплинг и дали съм сигурен, че има такъв автор. И аз се отказах.

След време я намерих на файл на английски, обаче също ще потвърдя, че езикът се оказа над моите възможности и скоропостижно се отказах.

Дам, дано Горан с неговите професионални връзки успее да намери някое копие на нашенски.;)

А иначе Индия (с хората си) е едно от най-правилните места на света по много причини. Много специален мироглед, история, философия, религии, абе въобще... Само опошлявам идеята с такива недомислени коментари.:)

Анонимен каза...

Цонко:-))

Щом книгата е издавана на БГ, все ще я има в някой кашон:-)

Горан

Магарето каза...

Можете разбира се да пробвате и други библиотеки, където работят по-грамотни хора! ;-)
Например, електронният каталог на кварталното ни читалище, наречено "Светлина", твърди, че я имат на разположение!

http://svetlina1940.org/

Анонимен каза...

друго си е в наща махала, ейййй!

:-D

Магарето каза...

Циливилизована е, няма две мнения по въпроса!