20 февруари 2013

e-благинки (update)

Фактът, че Kindle е вързан с Amazon и неговия mobi формат продължава да ме дразни. Да, запозната съм с аргумента им, че четците се продават на цена, значително по-ниска от производствената и от компанията компенсират разходите с по-скъпи книги. Приемам този аргумент, макар да не мога да проверя достоверността на твърдението. Въпреки това не смятам, че трябва да да бъда ограничавана в покупките си на книги. За това се радвам всеки път, когато намеря някоя безплатна книжка в каталога им или попадна на издателска къща, която държи електронните й книги да се продават без DRM защита, което ми позволява (с любезното съдействие на Calibre) да ползвам файлове с други формати. В двете категории попада ето този сборник от SF/Fantasy разкази на Tor.com.
 
Книжката е подходящо занимание за онези, които чакат с нетърпение изхода на посветения на Агоп Мелконян конкурс за български фантастичен разказ, който Алмаак и Зонко ни рекламират  ;-)

Сборникът включва доста кратички творби (повечето разкази са с дължина съпоставима с тази на обедната ми почивка) на няколко напълно непознати за мен автори: Elizabeth Bear, Adam Troy Castro, Paul Cornell, Kathryn Cramer, Brit Mandelo, Pat Murphy, Charles Stross, Michael Swanwick, Rachel Swirsky и Gene Wolfe.

Явно критерий при подбора им е бил по-скоро качеството, а не толкова тематика, което само може да ни радва. Историите варират от типичните фентъзи срещи с магьосници в средновековните им замъци, през детски преживявания в компанията на (не)въображаеми приятели, до съвременна фантастика с ЦРУ привкус. Някои от тях са откровено зарибяващи и навяват мисли за саги, вихрещи се в продължение на 3-4 тома (The Mongolian Wizard), други са просто красиви и сякаш написани за да изпиташ удоволствие от самото четене (Portrait of Lisane de Patagnia).

Със сигурност в бъдеще ще държа някои от авторите под око! 

Един цитат ще ми се отпусне от сърцето:
I can't easily describe the experience of involuntary nasal irrigation with lime margarita, so I won't bother. Just try not to do it.

За любителите на е-книги да подхвърля кокал с малко мръвка - на страницата на Tor.com човек може да намери връзки към други книги, електронните версии на които са на прилична цена и без DRM.

4 коментара:

Анонимен каза...

Магаренце, с риск да прозвуча доста пристрасно - сама си си виновна!

Това са електроните четци и "книги" - хитър начин за заробване и промиване на мозъци!

По-разумно е да не наливаме вода в мелницата им - сиреч да не копуваме тези напълно излишни четци ;)

Друго си е хартиената книга!

Горан
Goran.blog.bg

Стоян Христов каза...

Елизабет Беър, Чарлз Строс, Майкъл Суонуик и Джийн Улф минават за едни от най-големите възможни звезди. Това, разбира се, в среди, които четат в оригинал, щото у нас почти не са издавани. Или най-малкото аз съм ги чул като такива.:)

А за киндъла, аз не съм забелязал нито ограничения, нито свързаност с амазон. Даже не съм се и регистрирал там. Свалям си разни книги от къде завърна в .тхт и си чета.:)

Магарето каза...

@Стоян
За txt-тата си прав, има ги навред. Проблемът при тях е източникът - разни добри хора (казано без никаква доза сарказъм!) сканират, преписват и качват в Интернет. Ако оставим настрана досадните разговори за авторските права опираме до качеството. Още не мога да забравя как в третата книга от "Песен за огън и лед" дето си я взех от Читанката липсваха цели 3 глави!!! Ядосвах се, ядосвах се, пък се сетих за харизания кон и си казах, че може би вместо да придирям за правописни грешки, тъпо форматиране и липсващи глави по-добре да прежаля някой и друг лев...
Това увеличава удоволствието, което изпитвам когато намеря качествена книжка за без или малко пари;-)
Няма обаче да се разсърдя ако повечко български издателства вземат да пропускат DRMа, защото все пак предпочитам да чета на роден език...
За тези автори сигурно също си прав като казваш, че имат допир с родния книжен пазар, бил той малък. Аз обичам фантастика, ама не бих казала, че съм спец и следя нещата из късо. Освен това имам супер зловредния навик да не помня имена ;-)

@Горан
Не знам дали четеца е излишен. Съгласна съм, че усещането при допира с хартиена книга не може да бъде заменен. А като един зелен човек наскоро бях засрамена като четох една статия за зловредния ефект на този вид джаджи върху околната среда. За особеностите на българския книжен пазар от чиито услуги се възползваш обаче може много да си говорим. Няма да се захващам с излишни излияния по въпроса, само ще кажа, че у нас книгите на един уникален съвременен писател като Джаспър Ффорд никой не се сеща да ги издава. И ако искам да ги чета без услугата на електронна джаджа-посредник ще трябва да разчитам на доставки от чужбина..

Анонимен каза...

Магаренце,
За жалост и аз съм възмутен и огорчен от повечето български издатели - затова купувам книги основно настаро (от кашоните). Купувам си прекрасни книги на цени от 1 до 3 лева. Последно си купих два сборника с разкази от Павел Вежинов и Дончо Цончев.

Не страдам много и от липсата на нови автори - много често ме разочароват с манипулации, кръв или реклами.

Предпочитам да чета отбрани блогове - вместо "Крадеца на хвърчила", "Любов", "Песен за огън и лед" и други подобни бози.

Горан